Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O jednom mém osobním poznání

a já můj čtenáři, přemýšlím, jak se s tebou o něj co nejlépe podělit. Je totiž nejen o lidské úctě a odhodlání, ale také pokoře k historii. Historií, tak pevně spojenou s našim národem. Ale i našimi předky, tedy i námi samotnými.

Každý z nás potká během života spoustu různých lidí a dostane se do různých životních situací. Pokud má člověk otevřené oči a srdce, život mu přinese řadu různých poznání. Ale s jejich pochopením, to může být někdy přeci jen složitější. Někdy musí uzrát čas, aby se všechny pomyslné kostičky tajuplné skládanky sestavily do celého obrazu událostí.

A přesně tak u mě probíhá poznávání událostí, spojených s válečným obdobím prusko - rakouské války roku 1866.  Přestože žiji v blízkosti tehdejších bitevních polí, teprve v letošním roce jsem se začal intenzivně věnovat nejen studiu materiálů, ale i poznávání oněch míst. Určitě mnohým z Vás něco řekne jméno Chlum, Hořiněves, Benátky, Sadová, Mokrovousy, Dolní Přím, Trutnov, Česká Skalice……a řada dalších válkou dotčených míst. Žádná jiná válka za sebou nezanechala tolik památných míst. Dostupné prameny uvádí, že této válce je věnováno přes 1 400 pomníků, památníků a křížů připomínající desítky tisíc padlých. Jen u samotného bojiště na Chlumu jich je 480. 
Mezi ta místa, která jsou pro mě osobně obrovským symbolem válečných útrap, ale i místem „podivných pocitů“ je les Svíb.
V jeho prostoru během dopoledne našlo smrt 4 580 vojáků, zraněných 6 942 a 3 573 zajatých vojáků.

Když jsem v březnu letošního roku vstoupil do tohoto lesa, zmocnil se mě zvláštní pocit umocněný textem na informačních cedulích, ale i pohledem na neobyčejný les plný křížů a pískovcových pomníků. Les, který je v podstatě jedním velkým hřbitovem.

 

 

V něm našlo místo posledního odpočinku několik tisíc vojáků. Neméně silným pocitem bylo i zjištění, jak jsou tyto pomníky a kříže udržované a zachovalé, přestože od jejich vytvoření uběhla desetiletí. Právě jak ta kostička do neviditelné skládanky mě nutila zamyslet se nejen nad dějinnými událostmi tehdejší doby, ale rovněž nad tím, kdo se vlastně o tyto památky stará. Pátral jsem tedy mezi informacemi a narazil na spolek:

Komitét pro udržování památek z války roku 1866

o němž jsem se dočetl  zajímavé historické informace:

Popud ke vzniku spolku, který si vytyčil za cíl ochranu a údržbu stávajících a zřizování nových pomníků z prusko-rakouské války roku 1866 na bojišti u Hradce Králové byl dán 16. listopadu 1888. Toho dne probíhal v lese Svíb, který leží nedaleko obce Chlum u Hradce Králové, lovecký hon. Mezi účastníky byl také setník zemské obrany ve výslužbě a válečný invalida Jan Nepomuk Steinský. Ten se 3. července 1866 zúčastnil bitvy u Hradce Králové a právě v bojích ve svíbském lese utrpěl těžké zranění ruky, která mu musela být amputována.
čerpáno zde: http://komitet.1866.cz/historie-komitetu

Ve volných chvílích pročítám materiály, které se k této události vztahují. Přiznám se, že ne vždy je to veselé čtení. Třeba i proto, že mě občas přepadá pocit, že jsme se v řadě věcí od roku 1866 nepoučili. A čím víc toho čtu, tím víc mám pocit, že snad tu celou skládačku nedám do hromady.
Všechny ty úhly pohledů….souvislostí…a příběhů.
A to mé zmíněné osobní poznání?

vše začínalo nenápadně.
To jsem si tak seděl u kávy a pročítal materiály, když se mi v hlavě urodila myšlenka, že takto to nejde dělat. Protože když chci studovat historii oné bitvy, měl bych i pomoci s údržbou památek tak, jak to udělala řada generací přede mnou. Prostě přiložit ruku k dílu. A nejen o tom mluvit a psát.
Díky sociální síti objevil jsem oznámení, že se právě v rámci Komitétu chystá jarní brigáda na Chlumu. Tedy výzva, které jsem nemohl odolat. Moji věrní čtenáři vědí, jaké stopy ve mně zanechává situace, kdy mě pí Columbová násilně vsouvá do montérek.
Tentokrát to však bylo jinak....
Šel jsem do toho zcela dobrovolně a dokonce rád. Vybaven drobným nářadím a kusými informacemi, vyrazil jsem na místo srazu. Před tím jsme doma s pí Columbovou ještě řešili, kde že se asi v rámci brigády ocitnu. Shodli jsme se, že na Chlumu.
O to bylo větším překvapením, když jsem se v rámci rozdělení skupin ocitl v památném Svíbu.  A tak jsme spolu s dalšími 6 přáteli obcházeli jednotlivé památníky, zbavili jsme je mechu a loňského listí, a poupravili hroby. Naši práci jsme doplnili povídáním  o tom, co kde bylo, o marnivosti mocných, o tom, že to vždy odnesou nevinní. A ty pomníky, vyznačující hromadné hroby, jako by to vše jen potvrzovaly.

V smrti smířených zde odpočívá 400 rakouských a pruských vojínů v boji 3. července 1866 padlých.

Hledíc na ta vytesaná písmena a čísla, zůstal jsem zamyšlen nad smyslem této bitvy:
Vojáci, kteří se ve jménu moci a politiky vzájemně postříleli či ubodali, nakonec spolu věrně v jedné jámě ... na věky spí.

Snad nikde jinde, by si člověk tak neuvědomil význam věty, pronesené jedním z kolegů ve Svíbu, který citoval z jedné kroniky:

Ty jsi mě střelil a já mám doma 4 malé děti.......

Když si s několikadenním odstupem vzpomenu na páteční brigádu, jsem rád, že jsem se jí zúčastnil. Nejen proto, že člověk udělal něco pro své zdraví, a poznal nové přátele, ale také přiložil ruku k dílu. Aby se nezapomnělo na všechny ty oběti, tehdejší doby.

 

 

 

A ono by se na ně nemělo zapomínat především v době, kdy žijeme v míru, kdy je všeho dostatek a máme se dobře.
Protože nikdy nevíme, kdy někdo v touze po moci a nadvládě, nebude váhat obětovat životy jiných lidí, sám chráněn paláci či pevnostmi.
A taky chci tímto způsobem také vyjádřit poděkování několika generací dobrovolníků, kteří ve svém volném čase, a v závislosti na finančních darech všechny ty památky udržují v paměti lidí.

O jednom osobním poznání

 

Dosud vydané články k prusko - rakouské válce naleznete zde:

Autor: Pavel Vrba | středa 24.4.2019 9:00 | karma článku: 21,84 | přečteno: 596x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

dnes Vám budu vyprávět příběh kolegy z práce. Příběh, jehož autorem je sám život. Začátky mnohých bývají obyčejné a z počátku nezajímavé. Někdy však z prostých okamžiků vzniká hororový děj. Jako v tomto případě, kdy se ztratila

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03 | Přečteno: 740x | Diskuse| Ostatní

Pavel Vrba

Jako volič, daňový poplatník, ptám se vrchnosti

kdy už přestane dělat z lidí hlupáky. Jako volič a daňový poplatník nestačím zírat. Ze všech těch podivností plných pokrytectví a neřešení života obyčejných lidí. Kolik jsem už slyšel úlisných a falešných prohlášení za 30 let.

5.2.2024 v 9:00 | Karma: 33,08 | Přečteno: 1041x | Diskuse| Společnost

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

a vůbec není černobílá, jak se možná některým zdá. Kolem nás lze spatřit tolik nádherných obrazů a detailů. Ta krása, má však svůj omezený čas.

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30 | Přečteno: 137x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

zapomenout na nějakej ten milión v kapse, to je přeci normální. Před lid předstoupí, ručičkama rozhodí a omluví se. To se přeci může stát komukoliv. Kdo ví, co je vůbec pravdy na tom....

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65 | Přečteno: 986x | Diskuse| Společnost

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

roztodivná víra řidičů a cyklistů, u kterých bych zavedl tělesné tresty. Obrazy zimního počasí zamrzlé krajiny a nejspíše i mozkoven řady jedinců, pokud tedy vůbec nějaký mozek mají.

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90 | Přečteno: 299x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 811
  • Celková karma 25,05
  • Průměrná čtenost 716x
Něco o sobě? Nic zajímavého, snad je dva citáty, které vystihují vše.

 

"Cokoli slyšíme, je názor, nikoli fakt.
Cokoli vidíme, je úhel pohledu,
nikoli pravda “.   Marcus Aurelius
 

"Kdybych se měl snažit číst -
o odpovědích nemluvě -
všechny útoky namířené proti mně,
mohl bych to tady celé zavřít
a nedělat nic jiného.
Dělám to nejlepší, co umím a znám,
a chci to tak dělat až do konce.
Jestliže mi dá konec za pravdu,
nebude na tom, co proti mně říkají, záležet.
Jestli se nakonec ukáže, že jsem se zmýlil
nepomohlo by, ani kdyby deset andělů
přísahalo, že mám pravdu."

                        Abraham Lincoln

Můžete mě zaslat i vzkaz : pavelblog@email.cz
nebo mě naleznete zde : https://twitter.com/PavelVrba3
Osobní stránky : http://pavelvrbaozivote.simplesite.com