Otázka, kterou položil můj čtenář blogu

31. 05. 2019 9:30:00
Pestrost života ve všech jeho podobách, je plný inspirace. Vybíráme si. Co napíšeme, nebo co si přečteme. A tak se stane, že nás překvapí reakce v diskusi pod blogem, nebo zaslaném emailu. A právě to se nedávno stalo i mě.

Před několika dny jsem obdržel email, ve kterém mě mimo jiné zaujala otázka na jeho konci. Pane Vrbo, když píšete blogy, nebo fotíte, co je pro Vás osobně oceněním nebo hodnotou? Někomu se tato otázka může zdát naivní, třeba i hloupá. Jiný na to praví: no protože mě to baví.
Odpověď se zdá být vlastně jednoduchá.
A právě ta „jednoduchost“ této otázky mě zaujala.
Třeba i tím, že se člověk najednou zamyslí nejen nad tvořením písemných či obrázkových stop ve světě blogů ve veřejném prostoru. Ono tím vším, co stvoříme, odkrýváme část své vlastní identity. Své vidění světa, hodnoty, které vyznáváme, ale i naše vlastní povahové rysy. Třeba v našich reakcích v diskusních příspěvcích.
Zejména u některých jedinců se jak na divadelní scéně projevuje jejich povahový rys. Při chválení milí, při nesouhlasu se v démony promění. Nebo kritikou psaní, ačkoliv sami nic nenapsali. Zbytečné a hloupé shazování sama sebe. Jsme prostě lidé, mnohdy plni podivných emocí a nešťastných reakcí.
A nejen to.
Ono nás to více či méně provází ve všem, co děláme mimo vlastní soukromí. V práci, na silnici, ve společnosti.....

Ale zpět k tématu jménem ocenění.
Když o tom přemýšlím, je to v obecné rovině nutnost a v mnoha případech i droga. Každý člověk to ocenění potřebuje. Aby měl jeho vlastní život smysl.
Přemýšlím, jak lze vlastně to ocenění a touhu po něm vlastně popsat.
A čím více o tom přemýšlím, nemohu se ubránit slovu milenka.
Nevyzpytatelná, ukrývaná, oděná do šatů, tajemně ukrývající záhadu pravdy a lži. Milenka nestálá, s životem ohraničeným našim vývojem a poznáním. Milenka, nabízející smysluplnost a nesmysluplnost našeho konání, ale i vlastního poznání. Má i svá jména – postavení, funkce, vyznamenání, dobrý pocit, svědomí či čistý štít. Umí být také nespravedlivá, nekritická, falešná a krutá. Umí vytvářet i zabíjet talent, ale i samotného člověka. Stejně, jako umí být tak strašně pomíjivá.
Protože co je dnes, nemusí být zítra. Co pro nás bylo tehdy vrcholem ocenění, může se stát nechtěným dědictvím.
Ta milenka je pestrá, stejně jako sám život.
Snad o něco jednoduší, je milenkou v oblasti umění.

Pane Vrbo, když píšete blogy nebo fotíte, co je pro Vás osobně oceněním nebo hodnotou?
Dlužím ti čtenáři mé vyjádření.
Nejhorší okamžik je vzít čistý papír a pero, či prázdnou kartu ve foťáku a začít. Mohu se rozhodnout, čemu věnuji či nevěnuji slova či zachytím obrazy. Mohu dělat témata, dle aktuální společenské vlny, nebo jít cestou, plnou klestí a dělat to, co dělá málo lidí.

Bejt prostě svůj.

Každý, kdo něco píše, fotografuje či maluje, zaznamenává do svého díla své vlastní pohledy, svou minulost, přítomnost, své poznání a vyznávané životní hodnoty. Bohužel, lehce tam může promítnout i svou nedokonalost, neznalost či snahu se jen zalíbit. A tak, vše, co dělám, dělám proto, že mě to zaujalo, přináší mi to poznání. A když je to dobrý, pustím to ven. I s pocitem, že tam někde je třeba někdo, koho osloví, potěším, nebo mu přinesu vzpomínku na místa, kde kdysi byl a už nemá šanci se tam vrátit. Dělám to i s pocitem, že ne všem, se to musí líbit. Nakonec by to bylo strašně nudné, mít obrazy jen jednoho malíře. A vůbec v tom nehraje roli čtenost či karma. Nadarmo se neříká: velká sláva, polní tráva.

Pro mě osobně skutečně nádhernou definici ocenění vyjádřil hudební skladatel Petr Hapka. A jsme přesvědčený, že asi lepší definici už ani nikdo nevymyslí. Ta jeho definice zazněla v pořadu: "Je nám ctí... Petr Hapka":

Já nečekám ocenění... většinou..
moje ocenění, jsou moje ocenění.
To znamená, že když se mi něco libí, tak jsem si to ocenil a mám tu věc strašně rád. A je příjemné, když dostane ocenění od dalších lidí, a je to jako celé psaní hudby nebo písní, protože mě se to mě se to musí líbit.
Mě.
Já to dělám pro sebe, nedělám to pro kritiky.
Dělám to pro sebe, pro sebe, jenom pro sebe. Nedělám to ani pro peníze, mám je rád, ale dělám to jenom pro sebe.
Jen pro sebe.
A když to ještě získá ňákou lásku lidí, nebo ocenění lidí, lidí, tak mě to samozřejmě těší. Poněvadž se ke mě přidali přátelé, hudební přátelé, kteří mě neznají a který já nikdy nepoznám. To jsou mí hudební přátelé, kteří si kupují moje desky či se dívají na moje filmy, nebo si kupují moje kazety. A těm lidem jsem strašně vděčný, protože to jsou lidé, kteří se napojili na můj vkus. A já prodávám svůj vkus hudební. A to je hrozně hezké, když máš úspěch potom v takovémhle případě.

Přepis z vyjádření Petra Hapky v pořadu ČT: Je nám ctí... Petr Hapka:

Autor: Pavel Vrba | pátek 31.5.2019 9:30 | karma článku: 17.53 | přečteno: 543x

Další články blogera

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

dnes Vám budu vyprávět příběh kolegy z práce. Příběh, jehož autorem je sám život. Začátky mnohých bývají obyčejné a z počátku nezajímavé. Někdy však z prostých okamžiků vzniká hororový děj. Jako v tomto případě, kdy se ztratila

12.2.2024 v 19:00 | Karma článku: 16.55 | Přečteno: 728 | Diskuse

Pavel Vrba

Jako volič, daňový poplatník, ptám se vrchnosti

kdy už přestane dělat z lidí hlupáky. Jako volič a daňový poplatník nestačím zírat. Ze všech těch podivností plných pokrytectví a neřešení života obyčejných lidí. Kolik jsem už slyšel úlisných a falešných prohlášení za 30 let.

5.2.2024 v 9:00 | Karma článku: 33.08 | Přečteno: 1040 | Diskuse

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

a vůbec není černobílá, jak se možná některým zdá. Kolem nás lze spatřit tolik nádherných obrazů a detailů. Ta krása, má však svůj omezený čas.

25.1.2024 v 14:00 | Karma článku: 14.30 | Přečteno: 136 | Diskuse

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

zapomenout na nějakej ten milión v kapse, to je přeci normální. Před lid předstoupí, ručičkama rozhodí a omluví se. To se přeci může stát komukoliv. Kdo ví, co je vůbec pravdy na tom....

22.1.2024 v 8:00 | Karma článku: 35.56 | Přečteno: 983 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 26.87 | Přečteno: 494 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.78 | Přečteno: 521 | Diskuse
Počet článků 811 Celková karma 23.03 Průměrná čtenost 715

Něco o sobě? Nic zajímavého, snad je dva citáty, které vystihují vše.

 

"Cokoli slyšíme, je názor, nikoli fakt.
Cokoli vidíme, je úhel pohledu,
nikoli pravda “.  
Marcus Aurelius
 

"Kdybych se měl snažit číst -
o odpovědích nemluvě -
všechny útoky namířené proti mně,
mohl bych to tady celé zavřít
a nedělat nic jiného.
Dělám to nejlepší, co umím a znám,
a chci to tak dělat až do konce.
Jestliže mi dá konec za pravdu,
nebude na tom, co proti mně říkají, záležet.
Jestli se nakonec ukáže, že jsem se zmýlil
nepomohlo by, ani kdyby deset andělů
přísahalo, že mám pravdu."

                        Abraham Lincoln

Můžete mě zaslat i vzkaz : pavelblog@email.cz
nebo mě naleznete zde :
https://twitter.com/PavelVrba3
Osobní stránky : http://pavelvrbaozivote.simplesite.com

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...