Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se zamotal do bitevní vřavy

A jsme rád, že jsem se vrátil domů, v podstatě bez škrábanců, střelných či bodných poranění. A dokonce i s čistými oděvními svršky (zejména těmi spodními), přestože v některých momentech to bylo děsivé.

Uplynulý víkend vyplněný krásným počasím přímo vybízelo k podniknutí nějakého výletu. Když jsem plánoval kam se jet podívat, vyhledával jsem hlavně něco, kde jsem ještě nebyl. A když něco hledám, tak tam mám i cíl. Tedy, abych se ocitl někde, kde mě něco osloví, nebo přinese nějaké to ponaučení. A tak jsem hledal, a hledal. Nicméně, nakonec u mě zvítězilo lákadlo jedné pozvánky. Jednalo se totiž o jakési XXVIII. C. K. manévry v Hořiněvsi. To číslo označující pořadí konání těchto manévrů, ve mně vyvolalo výčitku. Nemám to tam tak daleko, ale v životě jsem tam nebyl. A přitom by taková akce mohla být pro mě velmi zajímavá.

A taky byla.

Ono to tak už je. Víme sice, co je kde v jiných zemích, ale to co máme 50 km od baráku, netušíme. Já vím, můj čtenáři, jsou případy, kdy je to tak i lepší, ale osobně věřím, že ve většině případů přicházíme o něco zajímavého, včetně poznání naší vlastní historie.
A tak, když si člověk takový nedostatek uvědomí, musí tam vyrazit za poznáním.
Po zaparkování jsem se prošel cestičkou mezi domy s pocitem, že se doufám neztratím. Naštěstí, na rozcestích byly umístěny informační tabulky jasně směřující návštěvníka k cíli jeho cesty. A tak jsem nakonec i já dorazil do prostoru TJ Sokol Hořiněves. Už z dálky jsem tam zahlédl jakési hemžení. Čím více jsem přicházel blíž a blíž, uviděl jsem řadu lidí v dobových uniformách. Mezi nimi byli i členové Kadetní setniny jičínského pěšího pluku č. 74, kterým vůbec fandím, protože dneska většinu mladých vidím jen s mobily a tablety, oddaných síti WIFI.  

Dle umístěné tabule označující zabraný prostor jsem pochopil, že se jedná o vojenské ležení Historického C. K. Řadového pěšího pluku č. 18 Hradec Králové. Podle programu (v jejich hantýrce bych si dovolil tvrdit po vojensku: v denním řádu, či plánu výcviku) probíhal slavnostní nástup jednotky, po kterém následovalo pochodové cvičení, zakončené pietním aktem u Hoříněvských památných lip. Mezi zajímavé body programu zařazuji i provedení společného focení nastoupené jednotky před rodným domem Václava Hanky (už ve škole bylo jeho jméno zmiňováno - český spisovatel, básník, vysokoškolský pedagog, ale pravděpodobně také falzifikátor). Mohl jsem si tak vyzkoušet focení velké skupiny lidí.
A ani nevím proč, ale já prostě za touto jednotkou všude chodil. I se snahou vyzvědět tajuplnosti historického vojenského řemesla. Když jsem je doprovázel, neodolal jsem a pořídil i nějaké ty špiónské fotografie z jejich ležení či pohybu.

Stejně tak, nemohl jsem odolat vrozené zvědavosti.
Tedy vyzvědět, jak u nich probíhá činnost v rámci polední pauzy.
Třeba, co budou jíst za pochutiny, připravené v polních podmínkách, či jak po vyčerpávajícím výcviku tráví odpočinek.

 

Přiznám se, že jsem toho moc nevyzvěděl, neb jsem byl asi odhalen a především uplacen gulášem. Mimo jiné, velmi chutným, který jsem musel zapít pivečkem nealkoholickým.

Vzhledem k tomu, že jsem seděl v dobré společnosti, navíc jsem se tam pěkně zakecal. Takže místo odhalování tajných plánů k odpolední činnosti rakouských vojsk a odhalení skutečné přítomnosti jednoho přítomného a zatoulaného prušáka, jsem vhodnou dobu špionskou prostě prokecal. Ale ani toho nějak nelituji, protože mě bylo dobře, břich jsem měl plný, takže vše krásně romantický.
Jenže život vojenskej, to není o klídku. Klidnou a odpočinkovou atmosféru, jako když šavle rozetne vzduch, ozval se hlasitý povel a poplach celýmu regimentu. V zákulisí jsem totiž zaslechl něco o tom, že se k obci blíží pruští vojáci. To je totiž znamením, že se musí bez milosti cizí jednotky z obce vytlačit. Jinak to bude mít nedozírné historické následky.

A tu celej regiment i ti mladí kadeti, vydali se všichni vstříc nepříteli. A já v ten moment, propadl šanci, stát se reportérem válečné zóny.

A bylo to hustý.

Nejdříve poněkud nenápadný klid… když tu se někde ze skrytu a ze zálohy vyloupla pruská vojska a v ten moment, začala válečná vřava. Ze všech stran rány z pušek a hřmění děl, přerušovaná válečným rykem. Od souboje šavlemi, odlétávaly blesky. A kolem mě zranění a mrtví, bohužel, především na tý straně rakouský.

A jako když se vše barví do symbolu smrti, vznášel se všude dým… a chvílemi bylo i ticho.

A když bylo vše dobojováno, zazněl potlesk od přihlížejících diváků. Ranění a mrtví vstali, rakouské i pruské jednotky divákům hold vzdaly.

 

Byla to přeci jen ukázka.

Ale také připomínka událostí spojených s tragickým rokem 1866.  Tedy dobou, kterou dnes připomínají kříže a pomníky, pod nimiž jsou uloženy ostatky 100, 200 či 400 vojáků, bez ohledu na strany.

A i jim a oprávněně, byla již tradičně vzdána pocta a úcta.

Protože tak by to mělo být……   

 

Bitva 1866 Hořiněves

 

Během této akce jsem pořídil, řadu zajímavých záběrů, ale o tom až příště.

 

Autor: Pavel Vrba | pondělí 27.5.2019 20:32 | karma článku: 16,63 | přečteno: 558x
  • Další články autora

Pavel Vrba

Moji milí bakaláři,

dnes Vám budu vyprávět příběh kolegy z práce. Příběh, jehož autorem je sám život. Začátky mnohých bývají obyčejné a z počátku nezajímavé. Někdy však z prostých okamžiků vzniká hororový děj. Jako v tomto případě, kdy se ztratila

12.2.2024 v 19:00 | Karma: 17,03 | Přečteno: 740x | Diskuse| Ostatní

Pavel Vrba

Jako volič, daňový poplatník, ptám se vrchnosti

kdy už přestane dělat z lidí hlupáky. Jako volič a daňový poplatník nestačím zírat. Ze všech těch podivností plných pokrytectví a neřešení života obyčejných lidí. Kolik jsem už slyšel úlisných a falešných prohlášení za 30 let.

5.2.2024 v 9:00 | Karma: 33,08 | Přečteno: 1041x | Diskuse| Společnost

Pavel Vrba

Zima není vůbec nudná, naopak

a vůbec není černobílá, jak se možná některým zdá. Kolem nás lze spatřit tolik nádherných obrazů a detailů. Ta krása, má však svůj omezený čas.

25.1.2024 v 14:00 | Karma: 14,30 | Přečteno: 137x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Vrba

No co no, tak se omluví

zapomenout na nějakej ten milión v kapse, to je přeci normální. Před lid předstoupí, ručičkama rozhodí a omluví se. To se přeci může stát komukoliv. Kdo ví, co je vůbec pravdy na tom....

22.1.2024 v 8:00 | Karma: 35,65 | Přečteno: 986x | Diskuse| Společnost

Pavel Vrba

Podivnosti myšlenek letošní zimy

roztodivná víra řidičů a cyklistů, u kterých bych zavedl tělesné tresty. Obrazy zimního počasí zamrzlé krajiny a nejspíše i mozkoven řady jedinců, pokud tedy vůbec nějaký mozek mají.

19.1.2024 v 19:49 | Karma: 15,90 | Přečteno: 299x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 811
  • Celková karma 21,47
  • Průměrná čtenost 716x
Něco o sobě? Nic zajímavého, snad je dva citáty, které vystihují vše.

 

"Cokoli slyšíme, je názor, nikoli fakt.
Cokoli vidíme, je úhel pohledu,
nikoli pravda “.   Marcus Aurelius
 

"Kdybych se měl snažit číst -
o odpovědích nemluvě -
všechny útoky namířené proti mně,
mohl bych to tady celé zavřít
a nedělat nic jiného.
Dělám to nejlepší, co umím a znám,
a chci to tak dělat až do konce.
Jestliže mi dá konec za pravdu,
nebude na tom, co proti mně říkají, záležet.
Jestli se nakonec ukáže, že jsem se zmýlil
nepomohlo by, ani kdyby deset andělů
přísahalo, že mám pravdu."

                        Abraham Lincoln

Můžete mě zaslat i vzkaz : pavelblog@email.cz
nebo mě naleznete zde : https://twitter.com/PavelVrba3
Osobní stránky : http://pavelvrbaozivote.simplesite.com